header aanvullende behandelingen

08.00 - 17.30 uur

enschede

Kinesiotaping (lymftaping)

De basis van deze technieken zijn al in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Eind jaren negentig zijn ze pas overgewaaid naar Nederland en worden ook in de sportwereld steeds populairder. Kinesiotaping maakt gebruik van het natuurlijke genezingsproces van het menselijk lichaam. Kinesiotape of lymfetape is een elastische tapesoort die de spieren in hun functie kan ondersteunen zonder daarbij de beweeglijkheid van een gewricht te beperken zoals bij conventionele tape wel het geval is.

Met kinesiotaping kun je verschillende technieken toepassen die dan ook verschillende effecten hebben.

De tape is antiallergisch, ventilerend en huidvriendelijk waardoor het langere tijd gedragen kan worden en waterafstotend waardoor er ook mee gedoucht kan worden. De elasticiteit komt overeen met die van de huid waardoor de tape, op een bepaalde manier aangebracht, een liftend effect heeft op de opperhuid. Hierdoor komt er meer ruimte in de subcutis waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen.

Na een weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Hierbij ontstaat onder andere zwelling en dus drukverhoging. Daardoor raakt de bloedcirculatie en lymfe-afvoer verstoord en treedt er ook pijn op. De liftende werking van de tape geeft direct drukverlaging waardoor de bloedcirculatie en de lymfe-afvoer weer worden hersteld en de druk op de pijnreceptoren neemt ook af waardoor er ook minder pijn gevoeld wordt. Naast deze lymfetaping kunnen de spieren met andere technieken ook getaped worden. Deze worden dan ondersteund in hun beweging. Hiermee hoeft er dan niet of nauwelijks geïmmobiliseerd te worden wat alleen maar een vertragende werking zou hebben op het herstel. Zo is de hersteltijd van bijvoorbeeld een zweepslag of enkeldistorsie een heel stuk korter!

Toepassingsgebied voor kinesiotape:

• Blessures
  • Verminderen ontstekingen/vocht/hematoom
  • Verminderen lymfoedeem
  • Houdingscorrecties
  • Behandeling voor klachten ten gevolge van overbelasting
  • Neuro-reflectoir (invloed op het zenuwstelsel.