Taping

Taping kan worden toegepast tijdens en is ondersteunend aan de behandeling van de fysiotherapeut. Bij Fysiotherapie Tieberink passen wij verschillende soorten taping toe, afhankelijk van de oorzaak van de klacht. Wij onderscheiden twee vormen:

• Oncologisch tapen: denk hierbij aan lymfetaping bij oedeem
  • Fysiotherapeutisch tapen: denk hierbij aan preventief tapen of tapen bij een letsel of blessure

Lymfetaping bij oedeem

Wanneer er sprake is van vochtophoping in het weefsel, kan een oedeemfysiotherapeut uw oedeembehandeling ondersteunen met gebruik van lymfetape. Lymfetape is een elastische tapesoort die op een speciale wijze op de huid in het oedeemgebied wordt aangebracht. De mate van rekbaarheid van de tape komt ongeveer overeen met de mate van rekbaarheid van de eigen huid. De tape tilt de huid een beetje op, waardoor er in de laag van het weefsel onder de opperhuid ruimte ontstaat. Hier liggen de uiteindjes van de lymfevaatjes die ervoor moeten zorgen dat de lymfe uit het weefsel wordt opgenomen en afgevoerd.

Lymftaping kan worden toegepast op armen en benen met lymfoedeem, maar het is ook mogelijk om oedeem te behandelen op plaatsen in het lichaam waar compressietherapie niet of nauwelijks mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan oedeem in het gezicht, het halsgebied, de borst of in de genitaalstreek. Het zijn moeilijk te behandelen plaatsen waar compressiemateriaal niet altijd uitkomst kan bieden.

De tape kan 5-7 dagen blijven zitten, u kunt ermee douchen, baden en zwemmen en al die tijd blijft het zijn werk doen.

Het op de juiste wijze, onder de juiste spanning, op de juiste plaats aanbrengen van de tape is essentieel voor een geslaagde behandeling.

Belangrijk is dat de behandelaar voldoende inhoudelijke kennis heeft over taping en de aandoening die wordt behandeld. De behandeling van lymfoedeem, een medische aandoening, is voorbehouden aan oedeemfysiotherapeuten en huidtherapeuten.

Heeft u vragen over lymfetaping of wilt u graag een afspraak maken bij één van onze oedeemfysiotherapeuten? Dan kunt u terecht bij Bertine Tieberink, Leonieke Vossebeld, Pauline Wolthuizen, Elles Witbreuk, Laura Kampshof en Niki van Eyck.

Fysiotherapeutisch tapen: kinesiotape/medical taping

Kinesiotape is een bepaald soort tape dat wij veelvuldig gebruiken. Deze tape heeft dezelfde elasticiteit en gewicht als de menselijke huid. De tape kan worden gebruikt om spieren te ondersteunen zonder daarbij de bewegingsvrijheid te beperken. Bij het aanbrengen wordt er gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape en met de juiste techniek kan hierdoor een soort liftende werking van de opperhuid ontstaan. Het gevolg hiervan is een onmiddellijke drukvermindering waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer worden hersteld. Door gebruik van verschillende tapetechnieken kunnen er verschillende effecten bereikt worden. Een belangrijk effect is de stimulatie van het zelf genezend vermogen van het lichaam. Het kan worden ingezet bij behandeling van blessures en bij het reduceren van ontstekingen of vochtophopingen zoals oedeem. Daarnaast kan het worden ingezet bij:

• blauwe plekken

• houdingscorrecties

• klachten veroorzaakt door overbelasting, zoals een tenniselleboog

• slijmbeursontstekingen

• littekens

• zweepslag

• hoofdpijn

• menstruatiepijn

• misselijkheid bij chemo

• hooikoorts

Fysiotherapeutisch tapen: Mulligan taping

Deze taping methode wordt toegepast wanneer beweging van een gewricht door een trauma of lange periode van immobilisatie (zoals gips of operatie) niet correct verloopt (propriocepsis). Ook hier wordt het zelfherstellende vermogen van het lichaam gebruikt, maar met een sturende taping. De taping geeft dusdanig sturing zodat er bij een beweging van het gewricht geen (of opmerkelijk minder) pijn optreedt en zo beter herstel optreedt. Na een periode van 3 tot 5 dagen kan er voldoende bewegingsherstel zijn.

Fysiotherapeutisch tapen: immobilisatie taping

Deze methode van taping staat ook wel bekend als klassiek tapen na een trauma. Het wordt vooral toegepast na een enkelverstuiking (inversie trauma) of vinger/teen  fractuur. De tape is niet elastisch en zal het gewricht stabiel houden als een gipsverband. Na 48 uur kan het verwijderd worden om verder door de fysiotherapeut te beoordelen wat de vervolg stappen zijn om herstel te bevorderen.

Heeft u vragen over (één van) de vormen van fysiotherapeutisch tapen of wilt u graag een afspraak maken bij één van onze fysiotherapeuten? Dan kunt u terecht bij verscheidene collega’s, waaronder Henk Resink en Elles Witbreuk