Oedeemfysiotherapie, therapie, fysiotherapie Tieberink

Oedeemfysiotherapie

Oedeem betekent een abnormale ophoping van vocht in het weefsel. Er zijn 3 soorten oedeem te onderscheiden: lymfoedeem, veneus oedeem en lipoedeem.

Lymfoedeem

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in het lichaamsweefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. De klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn:

• Zwelling

• Vermoeidheid en zwaar gevoel

• Pijn

• Beperkingen in de beweging

• Beperkingen in het dagelijks functioneren

• Huidafwijkingen

• Infecties

Er zijn verschillende soorten lymfoedeem;

Primair lymfoedeem (ongeveer 10% van alle oedeem patiënten): is een aangeboren aandoening, die zich al kan openbaren in de jeugd.  Soms wordt pas op latere leeftijd duidelijk dat je primair lymfoedeem hebt. Na bijvoorbeeld een ongeluk of operatie ontstaat dan lymfoedeem. Bij onderzoek blijkt dan dat de aanleg er altijd al is geweest, maar het oedeem ontstaat pas na een “trigger”.

Oedeemfysiotherapie, zwachtelen, therapie, fysiotherapie Tieberink

Secundair lymfoedeem

Secundair lymfoedeem (ongeveer 90% van alle oedeem patiënten): kan door veel verschillende oorzaken ontstaan. Na een operatie, bestraling, tumorgroei, een trauma of een infectie. Secundair lymfoedeem zie je vaak na de behandelingen voor kanker.

De behandeling kan bestaan uit:

• Informeren over de ziekte

• Instructie over zelfmanagement, huidverzorging, dieet, leefregels

• Manuele lymfedrainage

• Fascietechnieken

• Oefentherapie

• Zwachtelen

• Aanmeten van therapeutisch elastische kousen of andere compressiemiddelen

• Intermitterende pneumatische compressie

• Lymfetaping

Oedeemfysiotherapie, zwachtelen, therapie, fysiotherapie Tieberink

Veneus oedeem

Door een afwijking in de bloedvaten van de benen waarbij de kleppen in de bloedvaten niet goed werken kan er vochtophoping in de benen ontstaan. Dit noemen we Chronisch Veneuze Insufficiëntie (CVI) of veneus oedeem. In de loop van de dag ontstaat er toename van vochtophoping rondom de enkels.

Lipoedeem

Lipoedeem is een chronische aandoening die voornamelijk vrouwen treft. Er bestaat een stoornis in de verdeling van vetweefsel. Dit kan voorkomen bij de heupen, dijen, knieën en onderbenen. Minder vaak komen de armen voor. Hormonale invloeden en genetische aanleg spelen een grote rol bij deze aandoening. Lipoedeem ontwikkelt zich vaak tijdens of net na de puberteit, zwangerschap of de menopauze.

Klachten bij lipoedeem:

• Abnormale verdeling van vetweefsel over het lichaam

• Gauw blauwe plekken

• Pijnlijke benen

• Afvallen helpt niet

• Psychosociale problemen door onbegrip

• Gewrichtsklachten

Lipoedeem kan helaas niet genezen, maar er zijn wel behandelingen mogelijk die lipoedeem kunnen beïnvloeden. De behandeling door een oedeemfysiotherapeut bestaat uit oefentherapie. Andere mogelijkheden zijn Manuele Lymf Drainage, compressietherapie, huidverzorging en lymftaping. Bij de behandeling is er aandacht voor het omgaan met lipoedeem, zowel mentaal als fysiek.

Heeft u vragen over oedeemfysiotherapie of wilt u graag een afspraak maken bij één van onze oedeemfysiotherapeuten? Dan kunt u terecht bij Bertine Tieberink, Leonieke Vossebeld, Pauline Wolthuizen, Elles Witbreuk, Laura Kampshof en Niki van Eyck.